Bordivat: trendek, kísérletek, kedvencek
2020. október 28.
Bármilyen furcsa, a borok világában is vannak trendek. Ez látszólag ellentmondás, hiszen a bor lassú, hagyománytisztelő műfaj, míg a divat szeszélyes és gyorsan változó. És mégis: évről évre látunk felkapott irányzatokat, fajtákat.
Az igazi borkedvelők – mitöbb, a borászok is – szeretnek úgy gondolni a borra, mint műalkotásra. Márpedig egy műalkotás mentes mindenféle jöttment divattól, és sokkal inkább az időtállóság a jellemző rá. A változás pedig legfeljebb magában a borban zajlik, hiszen az él, érik és fejlődik.
Ezzel együtt a borok világa is folyamatosan alakul: mindig voltak és lesznek is népszerűvé váló fajták, új vagy újra felfedezett technológiák. Ha úgy tetszik: borban is vannak trendek. Ráadásul a bordivat nem csupán azt mutatja meg, éppen mit szeretünk inni, hanem jóval tágabb értelemben azt is, hogyan gondolkodunk a borról. Érdemes tehát odafigyelni rá.
Bordivat régen és most
A bortermelés ma dinamikusabban fejlődik, mint valaha. A fogyasztók pedig egyre tudatosabban döntenek és ha úgy adódik, bátran kilépnek a komfortzónájukból. Ma már nem az a jellemző, hogy valaki hosszú éveken át ugyanazt a márkát és fajtát rendeli, „hiszen az bevált és megbízható”. Szeretünk kalandozni és új ízeket felfedezni. Erre meg is van a lehetőség, mert szinte minden elérhető: manapság nem nehéz hozzájutni egy-egy palack új-zélandi vagy argentin borhoz, és ha ahhoz van kedvünk, akár végigkóstolhatjuk a nálunk nem honos fajták borait. Az internet és a közösségi média ráadásul bőven ellát ötletekkel, mit próbáljunk ki legközelebb.
Éppen ezért ma már szinte minden évnek megvan a maga kedvence, „A” bor, amit feltétlenül muszáj megkóstolni. Láthattuk, miként futott fel a rozék népszerűsége, aztán jöttek az organikus és biodinamikus borok, majd trend lett odafigyelni a vegán minősítésre. Divatba jött a pezsgő kistestvére, a gyöngyözőbor, és élveztük, hogy a hétköznapokra is jut egy kis buborék. És a sornak még nincs vége, sőt: az új trendek egyre gyorsabban érkeznek.
Annyira 2020: narancsbor és pét-nat
Az elmúlt év egyik nagy felfedezettje a narancsbor. Hamar divatba jött, mert szokatlan színével és ízeivel izgalmat csempészett a borospoharakba. Sokan nem is tudták (sőt, a legtöbben most sem tudják), mi is ez pontosan, és miért nevezik narancsbornak, ha soha nem látott narancsot. Nos, valójában fehérborról van szó, amit azonban hagyományos vörösbor technológiával készítenek. Nevét a színe után kapta: az intenzív, narancsos árnyalatú, a vöröshagyma héjára emlékeztető szín a hosszas héjon áztatás során alakul ki. A narancsbor ízvilága gazdag, egészen meglepő aromákkal teli, textúrája is teljesen más, mint egy fehérbornak. Kóstolásához kellő nyitottság ajánlott, cserébe egyedi élményeket tartogathat.
Ahogyan egyre divatosabbá vált e borkülönlegesség, úgy próbálkozott egyre több pincészet az elkészítésével. Ami azonban nem egyszerű, hiszen a narancsbor viszonylag kevés beavatkozással készül, és ezért számos esetlegességgel járhat. Ezt pedig nem mindenki kockáztatja meg – vagy ha mégis, akkor is csak korlátozott mennyiséggel kísérletezve. Az igazán jól sikerült narancsborok azért is olyan kelendőek, mert csak kevés készül belőlük, és ez még vonzóbbá teszi az újdonságokra vadászó borkedvelők számára.
Az utóbbi évek másik „nagy durranása” a pét-nat, azaz a Pétillant Naturel pezsgők megjelenése volt. Ez esetben ellentmondásos újdonságról beszélni, hiszen a pét-nat valójában a legrégibb pezsgőkészítési eljárás. Lényege, hogy a bort még azelőtt palackozzák, hogy a legelső erjedés teljesen végbemenne, így a szőlőben lévő cukor alkohollá bomlása során felszabaduló szén-dioxid a palackban marad. A pét-nat ráadásul szűretlen, ezért az ital a palackban lévő seprő miatt opálos, kissé fésületlen benyomást kelt. A végeredmény: egy laza, bohókás, amolyan „hipszter champagne”, amiért kifejezetten lelkesednek a divatra érzékeny, fiatalabb borkedvelők.
De ha ennyire menő, akkor miért nincsenek tele a borszaküzletek polcai pét-nat-okkal? Mert amilyen egyszerűen hangzik, annyira kockázatos ez a készítési mód. Mivel gyakorlatilag minden a palackon belül történik, a borásznak viszonylag kevés ráhatása van a történésekre, a kontroll hiányát pedig csak kevesen vállalják be. A pét-nat készítés a narancsborhoz hasonlóan várhatóan ezután is inkább kis tételben készülő játékos kísérletezés marad csak. Újabb ok, hogy gyorsan szerezzünk és kóstoljunk egyet – még mielőtt kimenne a divatból!
Mi lesz a bordivat jövőre?
Minden jel szerint 2021-ben is tartja magát a természetes módon, kevés beavatkozással készült borok trendje, így várhatóan több pincészet is kijön a maga narancsbor vagy pét-nat kísérletével.
Emellett mind nagyobb teret hódíthatnak a könnyű, gyümölcsös karakterű vörösborok – nem kis részben az egyre növekvő fiatal fogyasztói rétegnek köszönhetően. A Villányi REDy éppen ezt a korosztályt célozza. A Villányi Borvidék saját márkája szakít a villányi vörösborokról alkotott sztereotípiákkal: nem túl nehéz vagy tanninos, éppen ellenkezőleg, könnyed, és vidám, kiváló társ egy laza, bulis estéhez!
A fiatalabb borfogyasztók korábbi kedvence, a rozé divatja sincs még teljesen leáldozóban. Itt inkább valamiféle megnyugvás várható: a korábbi hatalmas rozéválaszték akár szűkülhet is, ugyanakkor a rozé kategóriák árnyaltabbá válását hozhatja, ez pedig a következő években reflektorfénybe helyezhet különlegesebb, prémium kategóriás rozéborokat.
Egy biztos: a szeretettel és tisztelettel készített bor soha nem megy ki a divatból!